torsdag 9 oktober 2008

Katastrofer, elände, kris och eländes elände

Jag blir så trött på media som frossar i lågkonjukturen på värsta skandalpress sätt. Stackars Volvo säljer inte sina bilar och måste låta några arbetare gå hem. Genast hör man journalisten fråga måste inte Volvo ta sitt ansvar för dom anställda.. hur tänkter man då..skall man skicka ut en liga som tvingar folk att enbart köpa Volvo eller hur gör Volvo för att visa ansvar?? I nästa stund slänger man sig över någon ledande politiker och frågar varför inte dom visar ansvar.

Jag har länge hävdat att villa/bostadsrättspriserna kommer att sjunka (jag visste inte vi skulle få en lågkonjuktur just nu) baserat på att våra kära 40-talister går i pension och börjar även lämna in i ett allt ökande antal. Detta medför att många kommer att ändra sitt boende (flertalet av dem bor i villa) och därmed ändrar sig hela strukturen. Folk i min omgivning hävdade med bestämdhet att det finns ingen risk för kris, ingen risk att räntor höjs mm. Det är svårt att låta bli och springa runt och säga idag vad var det jag sa..

Allt går upp och ner - när skall folk lära sig, bra idag kan vara dåligt redan imorgon och vise versa. Men en sak jag önskar försvann är dåliga journalister som inte kan ställa bra och konkreta frågor. Skandaljournalistik hör inte hemma bland denna typen av frågor som berör oss alla.

Jag tror jag stänger in mig i min egen bubbla och väntar med att komma ut till det värsta drevet är över och man kanske kan börja läsa bra artiklar igen inte bara en helt svart förstasida. (Jämför gärna med katastrofen i Thailand mm där flera fick sätta livet till för några år sen med att 3000 blir arbetslösa och flerparten kommer nog att få ersättning via sin A-kassa) DN framsida helt svart... är det verkligen en dag med stor sorg... om 6000 personer skulle dö i en katastrof, hur många svarta sidor skall man då ha.. 6 sidor eller... trötta mig.

See Yaa

Inga kommentarer: