tisdag 11 november 2008

Varför finns det inte papperskorgar

Jag har konstaterat att fastighetsägarna i vår närhet har tänkt om, nu poppar det upp papperskorgar lite överallt. Jag har många gånga funderat över varför man inte gör det enkelt för folk att slänga saker, det bör minska skräp och hundskit på marken. Varför sätter inte alla städer tex upp stora soptunnor och behållare med bajspåsar vid alla ingångar till parker och stora grönområden - bjud in istället för förbjud.


Jag har länge funderat över hur tänker dessa fastighetsägare som sätter upp stora skyltar här och där om att allt är förbjudet (hundar, cyklar, mopeder, lek på gården..) sen samtidigt så finns det inte en papperskort inom synhåll. Tror dom att hundarna läser skyltarna och bestämmer sig för att oj här kan jag inte baja får vänta tills nästa kvarter?? Istället ger dom bara dåliga hundägare ytterligare undanflykter för att inte plocka upp efter sin hund det finns ju ingen stans att slänga det.


I vissa områden där man går kan man tydligt se att bristen på möjligheter att slänga skräp och bristande intresse från fastighetsägarna att hålla snyggt - ger skräpiga trottoarer med allt från hundskit, tomburkar/flaskor, fimpar och mycket annat skräp. Hur tänker dom...


Men en sak som alltid förbryllar mig är att ständigt när vi är ute och går så ser man kläder slängda här och där. Det kan vara en strumpa, en sko, en tröja, en mössa och ibland t.o.m byxor.. Men jag ser aldrig folk som går omkring och endast har en sko eller traska förbi utan byxor.. men jag tittar efter dom ;) Men mysteriet med strumpor som försvinner i tvätten kan nog delvis vara löst, dom ligger där ute.

Inga kommentarer: