lördag 15 november 2008

Jag vill ha mer jul

Nu har dom satt upp granar.. julgranar..

Jag älskar och hatar julen. Det är så mycket som är underbart: ledigheten, snön (om vi har tur), stämningen, dofterna, alla lampor. När man åker längs stora gatan med lampor i alla träden och snön ligger kvar mer än några timmar då är det 100% stämning. När det spelas kläm käck julmusik på varuhusen och man går o trallar lite för sig själv.

Men sen är det allt det tråkiga som gör att man börjar fundera på att skippa allt som har med julen att göra. Jaga julklappar till släktingar som har allt (utom diamanter och lyxartiklar). Stressa runt i alla leksaksaffärer för naturligtvis så önskar sig de egna barnen samma jävla julklapp som alla dom andra barnen och den sålde slut redan i november. Slå sig fram i mataffären och slås om skinkor och julkorv. Stressa 2-3 dagar innan jul för att maten skall vara klar och allt skall finns på plats = överdåd och mat till mer än dubbelt så många som är där.

Men när man går på stan en kväll och har tur och får lite snö, då är det svårt att inte gilla julen. När man vaknar på julafton och får en julklapp av den man älskar då gillar jag julen. När jag kommer hem eller gästerna har gått på julafton och man bara sitter o myser då gillar jag julen.

Sen får man dricka massor av glögg och glögg är gott :)

See Yaa

4 kommentarer:

Anonym sa...

Blandade känslor när det gäller julen alltså, tror vi alla känner så. Jag gillar också vissa saker med julen. Som att jag gillar doften av gran, men jag vill inte ha granen. Att jag gillar att få ge julklappar men jag vill helst inte ta imot dem..
Gillar inte snö, men jag gillar hur den låter under mina skor.. Hehe.. Ibland är man rätt skruvad!
Ha en fin måndag eller en fin hel vecka =)

Trottoarhäxan sa...

Ja det är tuffa saker det här med jul ;)

Vi får väl försöka att hålla oss långt borta från det vi inte gillar och stanna länge där vi gillar läget.

Ha en underbar vecka själv och ett attans trevlig jul!

Anonym sa...

Så rätt har du.
Det är lite som med karuseller. Det är kul så länge det varar men när det är slut mår man mest illa på det. Ett år senare kan man hoppa på igen.
Bra blogg.

Trottoarhäxan sa...

Du har helt rätt julen är en enda stor karusell, lockande och inbjudande i november och fruktansvärt tröttsam i slutet av december.

Tack för dina ord, tittade in på din blogg och den var också mycket bra. Vågar man klämma in med en God Jul ändå (jag tar med kräkpåsar).