fredag 13 februari 2009

Rätten till välfärd

Jag läste precis en insändare i en facktidning. Summan av insändaren var att staten inte skulle subventionera de rika som arbetade (stod inget om oss andra) och bodde på Lidingö mm på bekostnad av de som var sjuka eller arbetsoförmögna på annat sätt. Det var inte rätt att deras välfärd skulle raseras bara för att de blir sjuka.

Jag blir så trött på den typen av resonemang. Visst jag tycker jätte synd om dom som blir sjuka eller arbetslösa eller på andra sätt mister sin plattform i livet. Men att kräva att man skall kunna leva vidare som inget har hänt är lite väl magstarkt för mig.

Bör man inte vara nöjd med att även om man inte kan försörja sig själv längre så hjälper staten till så att man kan får mat i magen och tak över huvudet. Alla våra hemlösa betraktar detta som ren lyx.

Men nej man skall få ersättning så man har råd att behålla villan, ha 2 bilar, åka på semester för inte skall man straffas för att man blivit sjuk eller arbetslös.

Så jag föreslår att staten skall ha som skyldighet att se till att alla har rätt till en rymligt bostad, jag vill faktiskt dra det till att man själv skall kunna välja vilken typ som passar ens egen personlighet bäst. Varje familj skall också automatiskt få en bil samtidigt som man föder första barnet. Alla skall förutom lagstadgad semester även ha rätt till lagstadgad utomlandsresa på valfri ort i minst en vecka. För man skall väl inte straffas för att man inte föddes rik...

See Yaa

Inga kommentarer: