onsdag 4 februari 2009

Nää se det snöar

i Skåne igen.. undrar om det är kvar imorgon.

I dag var jag på en restaurang där jag var och åt som barn. Jag kommer inte ihåg hur gammal jag var men gissar på någonstans runt 6 år. Vi var där tillsammans med pappas gamla moster Tekla (hon var lika gammal ända tills hon dog). Tekla var en gammal ungmö som jobbat i fina familjer som barnguvernant. Hon satt med vid familjemiddagar och vid övriga sammanhang där barnen också närvarade. Hon hade en mycket bestämd uppfattning om hur barn skulle uppföra sig och man kan lugnt säga att jag inte motsvarade hennes förväntningar på ett bra, välartat barn.

Det jag kommer ihåg från mitt besök på restaurangen var hur elegant allt var, vi fick svenska kräftor till förrätt och en skål med citronvatten att skölja händerna i, gissa om det impade på en 6 åring på den tiden. I mitt minne så är det en gigantisk restaurang där alla är fint klädda som hämtade ur en film. Om ni tänker halva nobelmiddagen så är det en ganska bra bild av mitt minne från detta besök.

Idag var det en liten restaurang, inga dukar, ingen särskild klädsel, maten hyfsad, det enda som kunde ge en känsla av all den pompa och ståt jag mindes var priset - nästan 800 kr för 4 dagens med kaffe och liten kaka....

Det kostar att ligga på topp, See Yaa

Inga kommentarer: