lördag 6 december 2008

Jämställdhet på alla vilkor eller?

Varför får inte en kille bli lucia? När jag läste artikeln häromdagen tänkte jag först: rätt gjort av rektorn, klart lucia skall vara en tjej, men någon stans på vägen började jag fundera, varför skall det vara en tjej… Under vilka förutsättningar blir man lucia? Funderingarna tog mig tillbaks i tiden och jag tänkte på hur vi valde lucia. Hon skulle vara blond, populär och gärna söt. Hon behövde inte vara smart, intelligent, en bra förebild, hon behövde kort sagt inte ha någon egenskap som gjorde att hon tillförde något utöver sitt utseende.

Om vi skulle välja statsminister utifrån samma premisser så hade visserligen Sverige nog varit en rätt kul plats ett tag men sen hade vi nog fått det lite jobbigt med omvärlden, ekonomin mm.

Många reste sig upp och började prata om traditioner, är det samma traditioner som säger att kvinnan skall stå vid spisen och föda barn, kvinnan skall ta hand om familjen och hemmet dvs. gamla värderingar som vi idag försöker ta bort och försöker skapa en mer jämställd värld

Wikipedia kan man läsa följande: Jämställdhet innefattar mäns och kvinnors lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter och innebär att kön inte skall vara ett omotiverat hinder för personlig utveckling. Det inkluderar därmed bland annat samma möjligheter till samhällsinflytande, ekonomiskt oberoende, företagande, och utveckling i arbetet.

Män och kvinnors lika rättigheter… Men han får inte bli Lucia, hon får inte bli?? Det enda jag kommer på som kvinnor inte har möjlighet till att bli idag är nog pappa… rätta mig om jag har fel.
Idag kan en kvinna bli direktör, statsminister, president, drottning mm, sen är det en helt annan sak att det fortfarande finns många murar att riva och det inte är självklart att man skall få posten bara för att man kandiderar.

Så det kanske är hög tid för killarna att utvecklas lite och få chansen att få den ärofylda stunden som lucia :)

See Yaa

Inga kommentarer: