fredag 5 september 2008

Nu börjar jag blogga

Eftersom jag har en hund som behöver och gillar att vara ute och röra på sig, så krävs det att någon går i andra änden av kopplet. Denna någon är ofta jag! Under dessa promenader så blir det en hel del funderande och många av dessa funderingar tänker jag sätta här :)



Jag retar mig på en sak, folk som cyklar på trottoaren och tycker att jag skall flytta mig och ta hänsyn till dom.....

Där jag bor har trottoaren, rakt framför porten, mer tagit formen av en cykelbana i synnerhet på morgonen 07.30-9.00 och mellan 15.00-18.00. Under dessa tidpunkter är det förenat med en viss fara att framföra både sig själv och ännu mer en hund. Man har lärt sig att inte gå och lunka i lugnan ro och drista sig till ett litet snedsteg, för vips utan förvarning så kommer det en cyklist strykande en, i ett betydligt snabbare tempo, bakifrån.

Delar av trottoaren kan man inte gå mer än 2 personer i bredd, och nu längre blir man inte förvånnad när man rätt som det är hör en cykel plinga bakom en och tycker att man skall flytta sig...

Det är då trottoarhäxan kommer fram och med en högtravande (förmodligen lite gnällig) ton upplyser vederbörande om att detta är en trottoar INTE en cykelbana!
Trottoarhäxan ser det som sin uppgift att upplysa dessa förvirrade själar om att det finns regler som är till för att följas. Vissa dagar när trottoarhäxan är lite trött, eller har tankarna på annat, så låter hon ändå dessa egoistiska hänsynslösa cyklister veta att dom befinner sig på hennes domänner genom den mest onda, nervärderande och föraktande blick som kan uppbådas i en trottahäxas ögon.

Tyvärr så kommer jag nog att skriva mer om detta ämne då jag varje dag tillbringar lite tid på denna trottoar och tyvärr så blir antalet cyklister där inte mindre utan snarare fler. Det som dock är det mesta trista är deras attityd och nonchalanta inställning - det är deras rättighet att cykla på min trottoar??
Jag undrar kan jag kräva min rättighet och parkera bilen där för det är så förbanna svårt att hitta en parkeringsplats utan för huset så jag inte behöver anstränga mig...

see yaa

Inga kommentarer: